22/10/2018

Waarom spat een voorruit niet uit elkaar als er een steen tegen vliegt?

Een autosnelweg ergens in België. Je rijdt aan 120 kilometer per uur. Plots: een luide knal tegen je ruit… en een serieuze ster in je voorruit. Maar hoe komt het dat zelfs een steen tegen die snelheid je autoruit niet uit elkaar doet spatten? Een woordje uitleg over de opbouw van een voorruit.

De opbouw van een voorruit

Een voorruit ziet er op het eerste gezicht als één geheel uit. Maar je voorruit is gelaagd en bestaat uit drie lagen: twee lagen glas met daartussen een film polyvinylbutyral (PVB). De zij- en achterruiten van je wagen zijn niet gelaagd maar bestaan maar uit gehard glas. Vanwaar het verschil in de opbouw van een voorruit en de andere ruiten?

Extra veilige voorruiten

Wanneer er een inslag is op een ruit uit gehard glas, zoals bij een inbraak, dan zal zo’n ruit in duizenden stompe stukjes uit elkaar vallen in plaats van in scherpe scherven en splinters. Bij een voorruit uit gelaagd glas is dat niet het geval. Bij een uit gelaagd glas bestaande voorruit zorgt een steeninslag voor een barst of sterretje in de eerste laag van het glas. Het gebroken glas blijft in het PVB kleven, waardoor de ruit alleen maar scheurt en niet uiteenspat. En dat zelfs bij zware schokken. 

Dat je voorruit niet uiteenspringt, is natuurlijk belangrijk voor de visibiliteit en veiligheid van de chauffeur. Daarnaast is de voorruit van een auto ook de ruit die het zwaarst te verduren krijgt in het verkeer. De opbouw van een voorruit zorgt dus voor extra bescherming. En dat is in het verkeer nooit een overbodige luxe.

Wacht niet te lang om een sterretje te herstellen

Ondanks dat je voorruit niet zomaar uit elkaar zal vliegen, wacht je toch best niet te lang om je voorruit te laten herstellen of vervangen. Want hoe langer je ermee rondrijdt, hoe groter de kans dat het sterretje doorscheurt en je de voorruit moet laten vervangen. Wacht dus niet om ons te contacteren!