30/10/2018

Vind jij authenticiteit zever in pakskes?

Authenticiteit. Weer zo’n duur woord van één of andere marketingexpert. De zaken gaan goed, ook zonder die zever. Denk jij er ook zo over? Dan leggen we je graag uit waarom het een goed idee is om je mening te herzien. En hoe je de eerste stappen zet naar een authentiekere website. (We moeten nu eenmaal ergens beginnen).

Authenticiteit is een breed begrip. En net daarom lijkt iedereen er een andere definitie op na te houden. Laten we even afkloppen op echtheid, passie, transparantie, integriteit en eerlijkheid.

Verschillende studies tonen aan dat die waardes voor consumenten belangrijker en belangrijker worden in de keuze voor dit of dat bedrijf, tussen merk A of merk B. Haal ‘millennials authenticity’ door Google en je bent vertrokken voor uren leesplezier en gegoochel met percentages.

Babyboomers, X en millennials

Die precieze procenten durven al eens te verschillen. Maar de conclusie is altijd dezelfde: hoe jonger de klant, hoe hoger die drang naar authenticiteit.

Laat je authenticiteit meespelen in je merkkeuze? Die vraag werd gesteld aan respondenten uit drie generaties: de Babyboomers (geboren tussen 1940-1965), Generatie X (1965-1980) en de Millenials (1980-2000). Gok gerust even mee over welk percentage per groep  authenticiteit belangrijk vindt. Voor alle duidelijkheid: we hanteren de ruwe gemiddeldes uit al die studies.

Dit zijn de antwoorden.

De twintigers en dertigers die bij jou klant zijn, hunkeren dus naar authenticiteit.

En hoe profileer ik mij als authentiek?

Maar waar en hoe moet je daaraan beginnen? Door jezelf naar voren te schuiven in je communicatie en marketing. En de mensen in je bedrijf. Klinkt logisch, denk je nu. Want dat sluit aan bij onze persoonlijke aanpak.

Toch is de kans groot dat die persoonlijkheid, die authenticiteit, nergens te vinden is op je website. Dat je site als twee druppels lijkt op die van je concullega’s. Of erger: op die van de grote, onpersoonlijke verzekeringskantoren.

De kans is groot dat je website volstaat met aangekochte stockbeelden. Dat het taalgebruik formeel en afstandelijk is. Dat je producten uitlegt in een jargon dat alleen duidelijk is voor een collega-verzekeraar. Dat je je verliest in allerlei verzekeringstechnische details. Dat je alleen maar in producten praat, maar niet in concrete oplossingen voor je klant.

Is dat het beeld dat je wilt geven aan potentiële klanten? Is dat de digitale afspiegeling van de persoonlijkheid van jouw kantoor?

Digitale persoonlijkheid

Hoe moet het dan wél? Zet je mensen in de kijker. Hanteer op je website de taal die je gebruikt in je gesprekken met klanten. Stap af van het idee dat je website vooral moet lijken op andere websites. Maak er iets van dat alleen maar van jou kan zijn. Geef je klanten het gevoel dat je ze begrijpt.

Onmogelijk? Een communicatiebureau kan je hierin begeleiden. Maar zoek er dan eentje dat jóú begrijpt.